
CAP. 1. DISPOZIȚII GENERALE
Art. 1 Denumire
și Fondatori
Asociația SOCIETATEA PENTRU INOVAȚIE, DEZVOLTARE ȘI
EDUCAȚIE MEDICALĂ, cu denumirea prescurtată ”SideMED”, și denumită în continuare în acest Statut ”Asociația”, este o organizație neguvernamentală,
non-profit, apolitică și independentă, cu beneficiu public, înființată în baza
OG nr. 26/2000, cu modificările și completările ulterioare și potrivit
prezentului Statut.
Art. 2 Asociația
este persoană juridică română de drept privat și va avea denumirea de Asociația
SOCIETATEA PENTRU INOVAȚIE, DEZVOLTARE
ȘI EDUCAȚIE MEDICALĂ, conform dovezii de disponibilitate a denumirii cu
numărul 170054
din 07.09.2018, eliberată de
către Ministerul Justiției și Libertăților Cetățenești.
Art. 3 Asociația
este constituită pe o perioadă nedeterminată și are sediul social în str.
Cutezanței nr. 25, ap. 1, Tîrgu Mureș, Jud. Mureș, România. Sediul poate fi
mutat la orice altă adresă, pe baza hotărârii Consiliului Director și cu
aprobarea scrisă și unanimă a Membrilor Fondatori, cu respectarea prevederilor
legale.
Art. 4 Asociația
poate deschide sucursale sau filiale și în alte localități sau județe din țară
sau străinătate, poate stabili legături de colaborare cu organizații similare
sau cu interese comune, și poate intra în uniuni sau federații cu alte
instituții sau persoane juridice sau fizice din țară și străinătate, pentru
îndeplinirea scopului propus.
CAP. 2. SCOP ȘI OBIECTIVE
Art. 5
(1) Membrii Asociației doresc să se asocieze în scopul
oferirii contextului educațional extra-curicular pentru pregătirea avansată,
teoretică și practică, a tinerilor medici și a studenților facultăților de
Medicină.
(2) Obiectivul Ascociației este de a alinia pregătirea
medicală a studenților și tinerilor medici la standardele internaționale din
medicina actuală și a viitorului, prin înțelegerea modului de gândire, a
tehnicilor existente și a tehnologiilor disponibile în sistemul medical.
(3) Pentru îndeplinirea obiectivelor sale, Asociația își
propune:
a.
Organizarea
de conferințe medicale pentru medicii și studenții facultăților de medicină, pe
o largă varietate de teme de interes pentru aceștia;
b.
Organizarea
de congrese și sesiuni științifice de lucrări în care să se discute rezultate
ale studiilor medicale actuale;
c.
Organizarea
de workshop-uri în care să fie simulate situații și proceduri din practica
medicală, pe o varietate de teme aparținând multiplelor specialități medicale
și chirurgicale de interes pentru participanți;
d.
Dezvoltarea
de programe proprii și în regim de parteneriat cu autorități și asociații cu
interes comun;
e.
Organizarea
de programe de pregătiri de specialitate în țară și în afara acesteia;
f.
Organizarea
de proiecte caritabile;
g.
Organizarea
de proiecte de impact și educație medicală publică;
h.
Iniţierea
şi organizarea de programe şi activităţi specifice de instruire şi
perfecţionare a membrilor săi, corespunzătoare intereselor Asociaţiei;
i.
Organizarea
şi promovarea practicii de vară și schimburilor de experiență în țară şi
străinătate;
j.
Iniţierea
şi dezvoltarea de contacte interne şi internaţionale cu alte structuri,
organizaţii şi agenţii guvernamentale şi neguvernamentale cu activităţi
similare;
k.
Facilitarea
acordării de burse şi iniţierea, medierea sau promovarea unor programe de acest
gen;
l.
Atragerea,
administrarea şi utilizarea, conform legii şi prezentului Statut, de resurse
financiare şi materiale;
m.
Editarea
și publicarea de materiale de informare şi documentare;
n.
Iniţierea
şi participarea la programe de cercetare ştiinţifică în domeniul de referinţă;
o.
Reprezentarea
intereselor membrilor săi în cadrul demersurilor ştiinţifice sau educaţionale
din țară și din străinătate.
Art. 6 Principii
de funcționare ale Asociației
(1) Activitățile Asociaţiei sunt desfăşurate preponderent
(dar nu exclusiv) în regim de voluntariat de către membrii Asociaţiei sau
persoanele care se alătură acestora pentru realizarea unui anumit program;
(2) Activitățile Asociației se desfășoară în echipă,
coordonat și sincron îndeplinirii scopului și obiectivelor.
CAP. 3. PATRIMONIUL
Art. 7 Patrimoniul
iniţial al Asociaţiei este constituit din suma de 400 RON, reprezentând aportul
în numerar al membrilor fondatori.
Art. 8 Patrimoniul
Asociaţiei se completează din resurse financiare şi materiale atrase în
condiţiile legii, sub forma de cotizaţii, contribuţii, taxe, donaţii,
sponsorizări, redirecționare impozit 2%, finanțări nerambursabile, vânzări
produse și servicii, sau orice alte forme permise de lege.
Art. 9 Pentru
administrarea resurselor financiare atrase, Asociaţia poate deschide conturi la
orice instituţie bancară, în condiţiile legii.
Art. 10 Operaţiunile
financiare şi utilizarea resurselor materiale ale Asociaţiei se derulează în
condiţiile legii, cu angajarea semnăturii persoanelor autorizate.
CAP. 4. MEMBRII ASOCIAȚIEI
Art. 11
Sunt membri ai Asociaţiei persoanele fizice menţionate ca fondatori în actul de
constituire, persoanele care dobândesc ulterior calitatea de membru, precum și
persoanele juridice, reprezentate în condițiile legii.
Art. 12 Pot
adera ca membri persoanele fizice, indiferent de naţionalitate, convingeri
politice, religie, sex şi vârstă, care la momentul solicitării înscrierii
prezintă calitățile și cunoștințele necesare avansării scopului și obiectivelor
Asociației. Aceste persoane trebuie să aibă un interes deosebit pentru
ştiinţele medicale și/sau chirurgicale, sau interese în cadrul unui/unor
domenii care susține/susțin dezvoltarea domeniului medical și/sau chirurgical.
Persoanele juridice care se afiliază Asociației pot fi sucursale ale acesteia,
alte asociaţii ştiinţifice studenţeşti, precum şi alte asociaţii cu statut şi
obiective conexe celor din prezentul Statut, în condiţiile legilor în vigoare.
Pot deveni membri şi alte persoane cu contribuţie deosebită la dezvoltarea Asociaţiei
dacă beneficiază de aprobarea expresă a Consiliului Director;
Art. 13 Nu
poate deveni membru acea persoană care este membră a unei organizaţii ale cărei
scopuri şi obiective vin în contradicţie cu scopul şi obiectivele Asociaţiei;
Art. 14
Membrii Asociaţiei au următoarele drepturi:
(1) De a participa la vot în cadrul Adunării Generale;
(2) De a alege conducerea Asociaţiei;
(3) De a se informa cu privire la activităţile Asociaţiei;
(4) De a beneficia de resursele puse de Asociaţie la
dispoziţia membrilor, în conformitate cu scopurile asociaţiei şi în limita
posibilităţilor;
(5) De a participa la organizarea şi desfăşurarea
activităţilor Asociaţiei;
(6) De a propune acţiuni care să ducă la îndeplinirea
scopului Asociaţiei;
(7) De a reprezenta Asociaţia, pe bază de delegaţie scrisă,
la reuniuni şi acţiuni interne şi internaţionale;
(8) De a adresa cereri şi reclamaţii la orice nivel al
Asociaţiei şi de a solicita raspuns.
Art. 15
Membrii Asociaţiei au următoarele obligaţii:
(1) De a respecta Statutul Asociaţiei, regulamentul de ordine
interioara şi hotărârile luate de Consiliul Director;
(2) De a participa la Adunările Generale;
(3) De a participa activ la buna desfăşurare a activităţii
Asociaţiei;
(4) De a informa prompt şi complet organele de conducere ale
Asociaţiei asupra activităţilor desfăşurate ca reprezentanţi ai acesteia,
precum şi în legătură cu orice alte fapte ce interesează domeniul de activitate
al Asociaţiei;
(5) De a nu întreprinde niciun fel de acţiuni de natură să
interfereze în vreun fel cu scopul și/sau obiectivele, într-un mod dăunător prestigiului
sau imaginii Asociaţiei.
Art. 16 Categoriile
de Membri
(1) Membrii Fondatori
a.
Sunt
membrii care au înfiinţat Asociaţia şi au semnat Actul de Constituire,
specificați în CAP. 1. Art. 1 (2);
b.
Calitatea
de Membru Fondator este inalienabilă şi pe viaţă;
c.
Beneficiază
de acces la activităţile şi resursele Asociaţiei, în limita disponibilităților
și în scopul îndeplinirii în mod direct sau indirect a obiectivelor Asociației;
d.
Fac
parte din Adunarea Generală;
e.
Au
drept de vot în Adunarea Generală;
f.
Au
dreptul de a face parte din Consiliul Director al Asociației începând cu anul
înființării;
g.
Au
obligația de a redacta, implementa și modifica la nevoie Regulamentul de Ordine
Interioară al Asociației, prin vot cu majoritate simplă a Membrilor Fondatori.
(2) Membrii Non-Fondatori
a.
Poartă
în cadrul Asociației denumirea de Membri Activi, numiți astfel în continuare;
b.
Sunt
membrii înscriși în Asociație după înființarea acesteia;
c.
Fac
parte din Adunarea Generală;
d.
Au
drept de vot în Adunarea Generală;
e.
Au
drepturile și obligațiile antemenționate în Art. 14 și Art. 15;
f.
Pot
face parte din Consiliul Director al Asociației după 5 ani de la înființare,
sau înainte de această perioadă numai prin acordul scris acordat în unanimitate
de către toți Membrii Fondatori;
g.
Calitatea
de Membru Activ este pe termen nedeterminat, până la retragere sau revocare a
statului de către Membrii Fondatori sau membrii Consiliului Director.
Art. 17
Președintele de Onoare
(1) Funcția este deținută de către primul preşedinte al
Asociaţiei;
(2) Are statut inalienabil și pe viață;
(3) Poate convoca Adunarea Generală;
(4) Poate convoca Adunarea Consiliului Director;
(5) Poate face propuneri către forurile de conducere ale
Asociaţiei şi poate participa la orice întâlniri ale acestora, la orice nivel;
(6) Poate solicita înștiințarea cu privire la hotărârile
luate de către orice for de conducere al Asociaţiei, şi are drept de Veto
pentru hotărârile Consiliului Director, atâta timp cât nu face parte și din
Consiliul Director aflat în funcție. După exercitarea dreptului de Veto,
Consiliul Director trebuie să rediscute hotărârea, iar în cazul nerezolvării
acesteia problema este supusă atenției Membrilor Fondatori care vor lua decizia
prin majoritate simplă; în cazul în care problema rămâne nerezolvată, aceasta
este supusă atenției Adunării Generale, care va lua decizia prin vot cu majoritate
simplă;
(7) Are dreptul de a revoca funcția de Președinte al
Asociației, atâta timp cât acesta nu este simultan și Membru Fondator, cu
aprobarea unanimă a membrilor fondatori, în cazul în care consideră că
activitatea acestuia este sau are potențial să fie detrimentală scopului,
obiectivelor sau imaginii generale a Asociației. În acest caz, Președintele de
Onoare numește un Președinte Interimar, funcție valabilă pentru maxim 6 luni de
la data numirii acestuia în funcție. Trebuie convocată apoi Adunarea Generală
care să voteze un nou Președinte Ales, conform regulilor și prevederilor
acestui Statut.
Art. 18 Obținerea
calității de Membru Activ
(1) Se face prin înscrierea solicitantului în Asociație pe
baza unei cereri tip formulată către Consiliul Director și adresată acestuia;
(2) Cererea poate fi acceptată sau refuzată de către
Consiliul Director întrunit într-o şedinţă ordinară, după analizarea acesteia,
fără asumarea obligativității de către Consiliul Director de a face publice
motivele acceptului sau refuzului;
(3) Ulterior acceptării cererii și înaintea dobândirea
calității de Membru Activ trebuie îndepliniți pașii suplimentari, făcuți
publici de către Consiliul Director înainte de înscriere.
Art. 19
Nerespectarea obligaţiilor statutare atrage după sine una din următoarele
sancţiuni, nu obligatoriu incrimental, din partea Consiliului Director sau a
Membrilor Fondatori:
(1) Atenţionare;
(2) Avertisment scris;
(3) Decădere din funcţie (valabil în cazul Membrilor Activi
care dețin o funcție în Asociație);
(4) Excludere.
Art. 20
Împotriva unei sancțiuni menționate în Art.
19 se poate face apel în termen de 10 zile în cadrul Adunării Generale;
Art. 21 În
cazul excluderii unui Membru Activ, conform Art. 19, de către Consiliul Director sau de către Membrii Fondatori,
reinstituirea se poate face doar prin respectarea procedurilor de obținere a
calității de Membru Activ, conform Art.
18.
Art. 22 Calitatea
de membru se pierde prin retragere adresată în scris Preşedintelui Ales,
excludere, deces, sau prin încetarea activităţii Asociaţiei.
Art. 23 Cauzele
de excludere sunt:
(1) Nerespectarea Statutului Asociaţiei, a Regulamentului de Ordine
Interioară și/sau a hotărârilor luate de către Consiliul Director sau Membrii
Fondatori;
(2) Aducerea de prejudicii morale sau materiale Asociaţiei
sau organelor ei de conducere;
(3) Activarea în cadrul altor organizații sau entități care
au scop și obiective care contrazic scopul și obiectivele Asociației.
CAP. 5. ORGANIZAREA, CONDUCERE, CONTROL
Art. 24 Organele
Asociației sunt:
(1) Adunarea Generală
(2) Consiliul Director
Art. 25
Adunarea Generală este organul suprem de conducere al Asociaţiei;
Art. 26
Adunarea Generală este constituită din totalitatea membrilor Asociaţiei;
Art. 27
Adunarea Generală are următoarele atribuţii:
(1) Stabileşte obiectivele generale ale Asociaţiei;
(2) Modifică şi aprobă statutul Asociaţiei, numai cu acordul
scris al Preşedintei de Onoare;
(3) Alege Preşedintele;
(4) Hotărăşte înfiinţarea şi dizolvarea filialelor şi
sucursalelor în țară sau în afara acesteia;
(5) Decide lichidarea Asociaţiei, numai cu acordul scris al
Preşedintelui de Onoare;
(6) Altele ce decurg din dispoziţiile legale şi din prezentul
Statut.
Art. 28
Adunarea Generală se întrunește statutar odata pe an (Adunare Generală Ordinară),
în care este ales Președintele, și în sesiune Extraordinară, ori de câte ori
este nevoie;
Art. 29
Convocarea Adunării Generale Ordinară se face în scris cu cel puţin 14 zile
înainte de data reunirii, de către Preşedinte sau de către înlocuitorul
acestuia, anunțând data, ora, locația şi ordinea de zi;
Art. 30
Adunarea Generală Extraordinară va fi convocată de către Preşedinte din proprie
iniţiativă, pe baza solicitării Consiliului Director, a Preşedintelui de
Onoare, sau pe baza solicitării Cenzorului/Comisiei de Cenzori, sau a 1/3 din totalul
Membrilor Activi, convocarea fiind făcută în scris cu minim 7 zile înainte de
data stabilită;
Art. 31
Adunarea Generală este statutar constituită cu prezenta a 50% plus 1 din
totalul membrilor activi ai Asociaţiei;
Art. 32 În
cazul în care la prima convocare se constată neîntrunirea cvorumului, conform Art. 31 din prezentul Statut, Preşedintele
va convoca o nouă Adunare Generală în termen de maxim 15 zile, convocarea fiind
făcută în scris în termen de 7 zile. La a doua convocare, Adunarea Generală se
consideră statutar constituită indiferent de numărul membrilor prezenţi;
Art. 33
Şedinţele Adunării Generale sunt conduse de către Preşedinte, sau în absenţa
acestuia de către un membru al Consiliului Director desemnat de către
Preşedinte. Dezbaterile şi hotărările Adunării Generale vor fi consemnate
într-un registru de procese verbale de către Secretarul General, şi certificate
prin semnătura membrilor care participa la Adunarea Generală;
Art. 34
Consiliul Director:
(1) Este alcătuit din Preşedinte, Vicepreședinte Administrativ,
Vicepreședinte Științific, Secretar General;
(2) Preşedintele Asociaţiei în exerciţiu îşi alege doi Vicepreşedinţi
și un Secretar General;
(3) Poate convoca Adunarea Generală, conform prevederilor
Statutului;
(4) Modifică şi aprobă regulamentul intern de funcţionare al
Asociaţiei;
(5) Hotărăşte acordarea calităţii de Membru Activ;
(6) Hotărăşte schimbarea locaţiei sediului central al
Asociaţiei, cu aprobarea scrisă a Președintelui de Onoare;
(7) Stabileşte programul de activităţi pe anul curent;
(8) Aprobă mandatele pentru delegaţii Asociaţiei care
participă la reuniuni naţionale şi internaţionale;
(9) Îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute în lege şi Statut,
în vederea îndeplinirii scopului și obiectivelor Asociației.
Art. 35 Consiliul
Director este ales pentru o perioadă de 2 ani şi asigură administrarea
patrimoniului în raporturile cu terţii, hotărând asupra căilor de realizare a
scopului propus de Asociaţie, cu respectarea legislaţiei în vigoare, a
prezentului Statut, a Regulamentului de Ordine Interioară şi a hotărârilor
Adunării Generale;
Art. 36
Consiliul Director se întruneşte ori de câte ori este nevoie, în întâlniri periodice
şi speciale. Întrunirile Consiliului Director vor fi convocate de către
Preşedinte sau de către jumătate din membrii Consiliului Director, prin
trimiterea unei înştiinţări scrise în care se vor menţiona data, ora, locația
şi scopul întâlnirii, către toţi membrii Consiliului Director, cu cel puțin 3
zile înaintea unei asemenea întruniri;
Art. 37
Președintele Ales al Asociației
(1) Poate fi numit ”Președinte” în Statut și în Regulamentul
de Ordine Interioară;
(2) Este ales de Adunarea Generală;
(3) Coordonează activitatea Asociaţiei;
(4) Mandatul său este de 2 ani;
(5) Drepturi, obligații și responsabilități:
a.
Reprezintă
legal Asociaţia în relaţia cu terţii;
b.
Semnează
valid contracte şi acorduri de parteneriat, colaborare sau cooperare cu alte
organizaţii, organisme şi instituţii interne sau externe în baza hotărârilor
Consiliului Director;
c.
Reprezintă
Asociaţia la întruniri, conferinţe şi alte evenimente;
d.
Prezidează
şedinţele Consiliului Director şi Adunării Generale, cu excepţia Adunărilor
Generale în care se discută situaţia sa;
e.
Asigură
şi verifică toate aspectele de funcţionare legală a organizaţiei;
f.
Întruneşte,
la nevoie, Consiliul Director şi Adunarea Generală;
g.
Deţine
ştampila organizaţiei;
h.
Îi numeşte
pe cei doi Vicepreşedinţi și pe Secretarul General;
i.
Deţine
actele de constituire ale Asociaţiei;
j.
Are
alte atribuţii prevăzute de lege sau care decurg din prezentul Statut.
Art. 38
Vicepreşedinţii Asociaţiei:
(1) Sunt numiţi de către Preşedinte;
(2) Menţin comunicarea între forurile de conducere şi membrii
asociaţiei;
(3) Sunt responsabili de difuzarea hotărârilor Asociaţiei;
(4) Întocmesc rapoarte, note, statistici despre activităţile
Asociaţiei;
(5) Pot reprezenta Președintele atunci când sunt
împuterniciți de către acesta în acest scop;
(6) Unul dintre ei, împuternicit de către Președinte, denţine
inventarul patrimoniului Asociaţiei şi a folosirii acestuia;
(7) Îndeplinesc activităţi în vederea îndeplinirii scopului
şi obiectivelor Asociaţiei, conform legii, actualului Statut, Regulamentului de
Ordine Interioară şi a Fişelor de Post.
Art. 39
Secretarul General:
(1) Este ales de către Preşedinte;
(2) Menţine şi păstrează arhiva de acte, procese verbale,
cereri de adeziune, acorduri, lista membrilor şi alte date de logistică şi
organizare ale Asociaţiei;
(3) Colaborează cu Vicepreşedinţii la menţinerea legăturii
între forurile de conducere şi membrii Asociaţiei;
(4) Prezintă membrilor Consiliului Director, la cerere, date
despre Asociaţie;
(5) Pregăteşte întâlnirile Consiliului Director şi Adunarea
Generală;
(6) Îndeplineşte activităţi în vederea îndeplinirii scopului
şi obiectivelor Asociaţiei, conform legii, actualului Statut, Regulamentului de
Ordine Interioară şi a Fişelor de Post.
CAP. 6. DIZOLVAREA ȘI LICHIDAREA ASOCIAȚIEI
Art. 40
Asociaţia se dizolvă:
(1) De drept, prin imposibilitatea realizării scopului pentru
care a fost constituită, în urma deciziei unanime a Membrilor Fondatori;
(2) Prin hotărârea judecătorească atunci când scopul sau
activitatea sa au devenit ilicite sau contrare ordinii publice, sau în cazul în
care se urmăresc alte scopuri sau obiective decât cele pentru care s-a
constituit;
(3) Prin hotărârea Adunării Generale: Asociaţia se poate
dizolva la cererea a 2/3 din numărul membrilor Asociaţiei, numai cu acordul
scris al Preşedintei de Onoare, această hotărâre fiind aprobată de 2/3 din
totalul numărului membrilor prezenţi;
(4) Procesul verbal de dizolvare se depune în original la Judecătoria
în a cărei circumscripţie îşi are sediul Asociația, în termen de 15 zile de la
data şedinţei de dizolvare, pentru a fi înscris în Registrul Asociaţiilor şi Fundaţiilor.
CAP. 7. DISPOZIȚII FINALE
Art. 41
Asociaţia dispune de cont bancar, ştampilă şi siglă proprii.
Art. 42 Președintele
de Onoare împuternicește Preşedintele şi un Vicepreședinte cu dreptul de a
efectua operaţiuni financiar-bancare;
Art. 43
Asociaţia militează pentru excelență, atât prin activitățile proprii, cât și
prin parteneriate cu alte asociaţii naţionale şi internaţionale cu profil
ştiinţific medical, păstrându-şi atributele menţionate în prezentul Statut.
Art. 44
Dispoziţiile prezentului Statut nu pot contraveni normelor legale în vigoare şi
nu pot fi interpretate contrar acestora;
Art. 45
Aspectele organizatorice nemenţionate în Statut vor fi prevăzute în
Regulamentul de Ordine Interioară;
Art. 46 În absenţa unor
dispoziţii exprese în prezentul Statut, se aplică dispoziţiile generale
prevăzute de actele normative în vigoare;